Benefit test jest kluczowy dla transakcji usługowych
Warto odpowiednio wcześniej przeanalizować korzyści wynikające z zakupu usług grupowych i zgromadzić wiarygodne dowody ich świadczenia.
Uzasadnienie ekonomiczne i racjonalność biznesowa zakupu usług niematerialnych jest obszarem szczególnego zainteresowania organów podatkowych.
Do katalogu najpopularniejszych usług niematerialnych świadczonych pomiędzy podmiotami powiązanymi można zaliczyć m.in.: usługi doradcze, zarządcze, księgowe, informatyczne, rekrutacji pracowników, pozyskiwania personelu. Ich cechą wspólną jest to, że efekt końcowy pracy jest o wiele trudniej identyfikowalny niż w przypadku usług materialnych (np. usługi budowlane, remontowe, transportowe).
Usługi niematerialne najczęściej nie wiążą się z konkretnym i namacalnym efektem. Powoduje to znaczne problemy z weryfikacją ich zasadności ekonomicznej, jak również rynkowego poziomu transakcji. Ale nie tylko. Trudności sprawia także należyte udokumentowanie danej usługi, a także wykazanie, że usługa ta faktycznie została wykonana przez podmiot, który otrzymał za nią zapłatę. Organy najczęściej zarzucają polskim podatnikom, że nabywając dane usługi grupowe nie płacą za nie wynagrodzenia odpowiadającego rzeczywistemu zakresowi usług i osiąganych korzyści. W tym celu weryfikują, co kryje się pod danym obszarem usług i bazą kosztową, na tej podstawie określając czy ustalona kwota jest zasadna.
Nasze doświadczenie pokazuje też, że organy podatkowe pytają o benefit test w 100 proc. prowadzonych kontroli podatkowych. Analogicznie jest w...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta